HUR MÅNGA IDOLER HAR VI PLATS MED?


Sjätte säsongen av Idol är i full gång och om några månader ska ytterligare en "stjärna" ut i svenska artistvärlden. Tanken är väl (om jag har förstått det här rätt) att vinnaren ska bli Sveriges senaste stjärna, export, idol och sälja massvis med skivor. När man ser tillbaka på de som tidigare vunnit känns det ju som att de lyckats sådär bra. Någon har varit med i melodifestivalen, någon i Stjärnor på is, någon blev tydligen musikalstjärna istället och några verkar ha gått helt under jorden. Plötsligt känns det lite överflödigt att återigen försöka skapa en ny stjärna när vi inte ens verkar ha plats för de gamla. Visst, om vi ser på de som varit med men inte vunnit så har väl en hel del lyckats helt okej. Om man räknar att bli en flickidol och uppträda på nöjesfält som att lyckas. Undantag: Darin, som faktiskt känns som en riktig artist.

Missförstå mig inte nu, jag är totalt idol-beroende och har följt varje säsong. Den här säsongen är jag helt besatt av Erik och om inte han vinner så är det något allvarligt fel. Men det börjar ändå kännas lite som att det endast tjänar syftet att underhålla oss på fredagskvällarna, inte att deltagarna faktiskt ska bli framtidens stjärnor när säsongen är över. Eller vad säger ni, hur många idoler har vi egentligen plats med?

83 kommentarer

muffinsmartin

30 Sep 2009, 22:49

Bra skrivet ;)

marie

30 Sep 2009, 22:54

ja, han har tagit mitt hjärta nu iaf! och nu är han ju iaf vidare som tur är.



nu ska jag försöka sova, tror jag tar med mig erik i drömmarna :)

sov gott baby!

muffinsmartin

30 Sep 2009, 22:56

Sant! Det är superkul att kika på! allt bra med dig annars? :d

josephine

30 Sep 2009, 22:56

bra skrivet. och de undrar jag också. å andra sidan så känns den här säsongen seriösare på något vis. starkare personligeter tyckar jag plus att de syns att team kling är med i svängarna.



kvällen har varit mys. ska nog snart sova :)

SANIBO

30 Sep 2009, 22:56

alla som vinner verkar faktiskt bara gå under jorden..



sv: jo visst, helt okej :) vaknade dock elva och missade plugget, haha. sj babe?

Madde

30 Sep 2009, 23:02

Kan bara hålla med dig gumman!



Tack snälla du! Det blir bara värre och värre och mina studier går rent av åt helvete. Men ändå är jag väldigt glad just nu. Alltid något! får berätta vid tillfälle! :)

muffinsmartin

30 Sep 2009, 23:02

Det verkar som att alla är lite småförkylda nu! Du får krya på dig :D Med mig är det bra :D

Ewe

30 Sep 2009, 23:02

De är lite kända under månaderna Idol går på tv, sen försvinner de tycker jag. Lite småspelningar i Sverige och några skivor som en liten del av Sveriges befolkning köper räknas inte. Är så trött på Idol :O :P Blä

muffinsmartin

30 Sep 2009, 23:08

Men visst gör elin kling ett bra jobb som stylist?:D

Madde

30 Sep 2009, 23:09

Ledsen att jag är helt borta men orkar inte emd bloggen just nu. Det är inte så där värst mycket jag orkar :S Vi kan väl slå varandra en pling i dagarna? godnatt kram!

muffinsmartin

30 Sep 2009, 23:10

Ja, jag är fasen stolt över att ha träfffat henne :D

Lotta

30 Sep 2009, 23:12

okej, det låter kanske lite töntigt. Men jag har försökt sjunga en låt som jag ska sjunga på en konsert och den går grymt lågt, väldigt lågt för mitt register och jag tycker det bara låter bajs och blä och jag blir så galen på min röst och börjar bara kritisera mig själv.



Haha ja det är det!

sofia

30 Sep 2009, 23:16

håller med lite... Erik är bäst bäst bäst!!

Komihåg, agnes har faktiskt fått kontrakt i USA!! :D det är stort!

pelle

30 Sep 2009, 23:17

Sverige är för mycket "just nu" hela tiden - så antagligen skulle Idol kunna hålla på i år och evigheter.

sofie

30 Sep 2009, 23:18

men tack vad glad jag blir :D jadu de där undrar jag också, spelade ju ingen roll att vinnaren fick längre tid på sig förra året, vart har kevin nu tagit vägen? :S

muffinsmartin

30 Sep 2009, 23:19

Okej, jag är galet imponerad av den bruden ;) haha Vilka är dina inspirationsbloggare annars då? :D

Lotta

30 Sep 2009, 23:24

tack :)

Madde

30 Sep 2009, 23:33

Heja dig!! Det låter jättemysigt! det får vi försöka få ihop!

josephine

30 Sep 2009, 23:37

sant så sant :)

Maja

30 Sep 2009, 23:46

haha jag håller verkligen med! Det är ju inte direkt många av vinnarna som har slagit igenom är ju få!



sv: jag blev faktiskt överasskad, jag trodde Issie skulle dö, mest för att jag har hört att hon har velat hoppa av serien(?). Men det var bra, I liked it alot!

David

30 Sep 2009, 23:46

Ja, jag håller med dig. Idol är mest tv-underhållning och en cirkus när det väl håller på. Kan inte tänka mig att skivbolagen får in så mycket pengar från skivförsäljningen heller...

Jennie

01 Oct 2009, 07:18

håller faktiskt med dig! det börjar bli lite för mycket och jag kommer inte ens ihåg alla vinnare ;P haha

Det är ju bara Darin som har lyckats utomlands oxå - men han var ju även den första idolen (som inte ens vann?). Plus att det tog ju två år för honom att slå igenom. Aja, jag har faktiskt slutat kolla på de så egentligen bryr jag mig inte så mycket!

Marcus Å

01 Oct 2009, 07:36

Jo, tack det är bra! Härligt att du är frisk igen. Händer idag då? :)

CHRJ

01 Oct 2009, 07:47

Åh jag hejar också på Erik, han är grym! Men håller med dig om vad du säger, tycker att Kevin och Agnes lyckats någolunda men dom andra har inte presterat mycket :P eller hur?

Erica

01 Oct 2009, 08:19

Det är väldigt kul att titta på iallafall. Fast lite konstigt att vinnarna ofta "försvinner" efter Idol, hm. Fast det kanske blir annorlunda i år, stranger things have happened. :)

Jag hoppas att Mariette vinner, tycker att hon är så grym. Sen gillar jag Calle, Erika och Erik också. Kul att alla de har gått vidare, det här verkar bli en bra säsong. :D

SARA

01 Oct 2009, 08:37

Ja det går ju alltid utför de som vinner..

Karin

01 Oct 2009, 08:59

bra inlägg!

Natasha

01 Oct 2009, 09:20

Jag håller med dig, det är många som bara försvunnit. Men det är ändå hur kul som helst att kolla på! Tycker också att Erik är grymt bra!

Anonym

01 Oct 2009, 09:23

Du har rätt.

Maria - livet i Milano ☆

01 Oct 2009, 09:30

jag tycker bara att det är roligt att det kommer nya artister =) alla blir ju inte stora efter... men fler får en chans att bli någonting. jag menar skivbolag tar in folk hela tiden. där samma sak händer, vissa lyckas och andra gör det inte. skillnaden är ju att vi får följa hela processen med idol, och inte se dem först när de fått skivkontrakt eller inte

Ninas modeblogg, utan mode

01 Oct 2009, 09:33

Jag tycker vi har plats för folk som kan sjunga på riktigt så kan vi skita i Britney och alla andra töntar.

pelle

01 Oct 2009, 09:33

Startsidan!



;P

Zandra

01 Oct 2009, 09:45

Håller faktiskt helt med dig. Känns som ett underhållande program självklart men det där med framtida superstjärnor kanske det blir lite si sådär med. Känns mest som det intressanta är att se programet och sen glöms vinnaren ofta bort.

Lisa

01 Oct 2009, 10:03

Jag håller verkligen med. Jag sitter där varje höst och följer programmet, men köper jag någon skiva? Nepp. Ser jag deras konserter? Aldrig i livet. Syftet med programmet är inte synkat med verkligenheten. Men underhållandet - det är det!

Erika

01 Oct 2009, 10:18

Fast alla håller ju sig inte kvar heller. =)

Sissi

01 Oct 2009, 10:23

älskar idol! men många av dom som vunnit har själva valt att avsluta sin artistkarriär pga. för hög "press". Jag tycker att det är själva programmet idol som är bra - sen brukar jag inte alls lyssna på vinnaren, haha x)



kram

Klara

01 Oct 2009, 10:47

Idol har väl alltid haft som syfte att få tittarsiffror snarare än att faktiskt få fram en stjärna som klarar sig längre än till en debutplatta när idolfinalshysterin är som värst. Programmet är helt för inriktat på att man ska passa in i mallen som "stjärna", och den rollen är ju redan fylld flera gånger om. Alla som har något unikt och intressant drunknar i krav på att vara lättillgängliga för alla personer och så mainstream som möjligt. Riktiga stjränor är stjärnor för att de har något speciellt som de är bra på, men om t.ex. en skitbra rockartist skulle tvingas stå på en idolscen och sjunga till en r&b-låt hade nog denne åkt ut rätt omgående.



...Men jag måste ändå säga att idol är riktigt trevligt att titta på under sega kvällar :) Beroendeframkallande program! När man har sett första veckan måste man ju bara se vem som vinner -- och när ens favorit åker ut.

Natalia

01 Oct 2009, 11:12

ja det är ju verkligen som terapi. mår så mkt bättre:)



håller med dig! jag är trött på idolhärvan- även om jag faktiskt också tittar på det;) erik är grym. gillar mariette också:D

nadja

01 Oct 2009, 11:23

jag håller på erik och erica lätttt :)

linnea

01 Oct 2009, 11:44

Idol är uttjatat, det är sant. Men MUSIK blir aldrig uttjatat... Men tack vare nya IPRED lagen hindrar musikbolagen oss från nya stjärnskott... musiken kommer inte spridas på samma sätt och det kommer bli svårare och svårare att slå igenom!

ellinor

01 Oct 2009, 11:57

jag håller med! det är jättekul att se på verkligen, men när det väl är slut är det som att många av idolerna också tar slut. men det är väl så det är, nåra lyckas och nåra inte men så länge det är kul att se på själva programmet så är ju det lyckat i alla fall :)

Weronica - Med Livet Som Insats

01 Oct 2009, 12:10

Jag tycker dom lagt ner mer arbete på denna säsong.. även om Idol finns så kommer det ju ständigt dyka upp nya ansikten :)

Ellinor

01 Oct 2009, 12:15

Jag kan inte annat än att hålla med dig, både när det gäller dina tankar om själva programmet och vem det är som borde vinna. :P

Elvira

01 Oct 2009, 12:18

Ett underhållningssyfte känns som det självklara valet enligt tv-folket som väljer att det ska fortsätta köras. Det är klart att det är kul att titta på, men när Idol kommer att vara uppe i tjugonde säsongen kommer det redan vara uttjatat.

Tina

01 Oct 2009, 12:21

Med tanke på att de enda som verkligen har klarat artistlivet efter Idol är Agnes och EMD-killarna tillsammans så tycker jag programmet borde avslutas omgående. Förutom Agnes och EMD är det väl bara Darin som har ett kontrakt kvar att gå på dessutom tror jag!

Therese

01 Oct 2009, 12:35

Jag är nog den ända som inte hejar på erik..

enligt mig så är idol ett program där man utvecklas och tycker erik redan nu kan släppa en platta..

Jag tror nog inte att han vinner.. Men att komma tvåa i idol har ju bara visat sig vara positivt samma sak att bara vara i finalerna.. Måns, ola, danny kom varken 1,2 eller 3.. men men Erik har redan sjärnan i sig och likaså mariette som redan släppt en platta.. JAG HEJAR PÅ ERIKA! :P

Lollo

01 Oct 2009, 12:45

Ja det är ju inte alla som håller sig kvar på toppen efter vinsterna. Så är det ju bara.

zara/nä

01 Oct 2009, 13:55

det går fan bättre för de som inte vinner. Så alla borde satsa på att inte vinna (Y)

Jenny

01 Oct 2009, 14:32

Vi har plats med mååååånga fler idoler! Tycker jag, iaf ^^

tjejen med kameran

01 Oct 2009, 14:59

de som vinner har haft en tendens att försvinna helt efter att de släppt "idol"-albumet. Är det bara jag som tycker att det har gått bättre för tvåorna? Jag menar darin, amanda jensen? Ja, du förstår...

Anonym

01 Oct 2009, 15:05

Det är väl mycket p.g.a. underhållningssyfte också :)

louise

01 Oct 2009, 15:18

Har inte haft plats för några fler idoler på flera år, det blir ju inget av dom !

emelie

01 Oct 2009, 16:00

man kommer knappt ihåg alla längre!!

anna

01 Oct 2009, 16:31

jag håller med dig lite, men jag tror att det kan bli annorlunda nu för det finns en del som är "utanför" den vanliga idolbilden typ, så de kan nog lyckas bra tror jag :)

Weronica - Med Livet Som Insats

01 Oct 2009, 16:35

Sv; Du har helt rätt i det du säger :D jag kan inte låta bli att titta

Frida Stigevik

01 Oct 2009, 16:37

allså.. jag tkr faktiskt inte att utbutet av talanger är stort i år...har bara sett ett avsnitt, men vad jag såg så hade alla svaga och "platta" röster - den enda som hade något att komma med var han erik!

rosali

01 Oct 2009, 17:05

erik är verkligen skit söt !



http://livetenligtrosa.blogg.se

Anonym

01 Oct 2009, 17:28

Agnes är verkligen jättetrevlig irl träffa henne för några månader sedan när hon gjorde en intervju :)

Jasmine

01 Oct 2009, 17:32

Jag delar dina åsikter - absolut.

Mina fredagskvällar är inte framför Idol. Jag tycker själva programmet är väldigt långtråkigt, men okej.

De som vinner (eller komma tvåa) blir sällan riktigt stora.... Synd. =/



Kanske är det dags att lägga ner Idol... eller? o.O

Anonym

01 Oct 2009, 17:39

Eh, Agnes har slått igenom i USA. Så..

Louise

01 Oct 2009, 17:54

Jag delar dina åsikter, absolut!

Jag har inte följt de senaste 3 säsongerna, känns för långtråkigt nu.



Puss

Emma

01 Oct 2009, 18:39

Jag skulle inte ens kunna rabbla upp vinnarna på rak arm om någon frågade mig. Och jag har ändå sett alla utom förra säsongen.



Så jag håller med dig!

Rebecca

01 Oct 2009, 18:48

ååh agnes så vacker!

Clara

01 Oct 2009, 18:50

Samma här, älskar idol men det känns soma tt det inte finns plats för fler unga, svenska artister..

Linnea Gröning

01 Oct 2009, 18:51

jag tycker att det är jättebra skrivet. Och visst är det väl mycket för att underhålla svenska folket, men å andra sidan så följer vi det för att vi älskar det, och jag är nog inte den enda som älskar att se artisterna utvecklas från en inte alls känd person till en känd artist. Jag tycker verkligen att vi har känd för flera idoler. Det handlar nog inte helt om att vi inte har plats för dom gamla, de handlar mest om att dom inte lyckats hålla sig kvar, men förr eller senare kanske det kommer fram en riktig artist som är redo för att ta över världen och verkligen kämpa för sin dröm, inte sitta bakåt lutad och bara älska att man vunnit idol. Det handlar nog mycket om vad man själv har för inställning också. Och vad folk tycker om en. Inte att vi har för många idol år. Men de va bra skrivet :)

Emelie

01 Oct 2009, 19:42

Är det någon det gått bra för förutom Darin är det välla Agnes. Hon har slagit stort i USA och skrivit kontrakt me största skivbolaget och fått 7 miljoner i förskott. Jag tror inte det hade hänt utan Idol....

Marie

01 Oct 2009, 19:51

Håller med, det är ju inte alla idoler som har lyckats efter programet. Men Måns har ju tex blivit programledare och såna saker. Det jag funderar på är när de kommer lägga ner idol, inte för att jag tycker det är tråkigt. Men de kan ju inte hålla på i all evighet, eller? Den som lever får se, :)

maria

01 Oct 2009, 20:41

så fin header!:)

Åsa

01 Oct 2009, 21:16

Det är många som pratar om denna Erik. Jag får nog ta och börja följa spektaklet nu ;) Men jag hejjar på Calle, han är ju för gullesöt!

Josie

01 Oct 2009, 22:01

Vi har INTE plats för flera sådana låtsas kändisar, det är redan för många. Inte många av dem är ju bra ens, bara sjukt att kalla dem kändisar!

Vera

01 Oct 2009, 22:30

Ofta är det ju inte vinnaren som lyckas bäst utan typ tvåan eller någon annan som varit med i tävlingen också.

Nada

01 Oct 2009, 23:05

Den jag alltid lyckas tänka på som verkligen lyckats och också "fyllde" hela idolkoncepetet OCH som faktiskt klarat av att upprätthålla en helt egen karriär är Darin. Det svåra jobbet är faktiskt det som händer när idol-kamerorna har stängts av. Tycker iaf att Darin växt sen idol och är en bra & respektabel artist :) sen får man se vad som händer med Agnes nu då...

Julie

01 Oct 2009, 23:19

Syftet med Idol är att underhålla oss på fredagskvällarna. Sen är bara skivförsäljningen med mera en av många fördelar. Tv4 har inga som helst avsikter att skapa en "stjärna". Det är där skivbolagen de samarbetar med kommer in. Allt handlar om trovärdighet & försäljningsteknik.

s

02 Oct 2009, 01:06

ja det må vara många som vunnit osv..men dock inte många man sedan hör mer utav.. så plats finns de. För nån gång kanske en svensk kan bli BIG BIG i musik världen av idoldeltagarna. Vissar kanske är på bra bit..men många som tappar de.. men samtidigt kan man tycka att de bara är Idol för underhålla. och det skadar juh inte heller..=P

Louise

02 Oct 2009, 08:06

Jag följde idol slaviskt under första och andra säsongen men nu tycker jag att det bara är uttjatat. Dessutom känns det som att om man är med i Idol så är det bättre att komma tvåa, för man blir ändå erbjuden skivkontrakt någon annanstans ifrån och det är tvåorna som man hör mest ifrån. Vinnarna försvinner efter ett tag!

PhiloPhax - datornörd, modell och allmänt tankspridd

02 Oct 2009, 08:34

Nej, Sverige är ett litet land och således kan vi inte ha hur många "superkändisar" som helst. Meningen med Idol är, som jag förstått det, att föda upp denna nya kändis men.. glaset är fullt.

Georg Hendrix

02 Oct 2009, 08:52

Personligen tycker jag Idol är ett underhållande program även fast det, i många fall, det inte är min typ av musik som spelas. Det känns verkligen som du säger. Idol är till för kvällsunderhållning men att någon av deltagarna kommer sitta i TV-soffor om 50 år som Björn Skifs eller Lars Berghagen känns extremt osanolikt med tanke på att de allra flesta förvinner inom något år eller två.



Idol måste satsa mer på t.ex. "Jon" som kanske inte är nästa Backstreet Boys medlemmen men som kan skriva egen musik och erbjuder något orginellt. Det är sådant vi behöver, det finns redan alldeles för många "pop-stjärnor".

Linnéa

02 Oct 2009, 10:10

Ja, det har du rätt i!! vissa av dessa vinnare har jag helt glömt bort, t ex marie picasso! men trots detta är även jag ett stort idolfan! ;)

MangoKid

02 Oct 2009, 10:17

idol-beroende,, ni följer Sveriges största karaoketävling xD. det vore mer kul om dem hade ett program om riktiga blivande artister och riktiga musiker.

Madeleine

02 Oct 2009, 10:53

Jag tycker dem lika gärna kunnat lagt ner efter att gamla juryn slutade. Tröttnade redan 06-07 hehe. men har kollat nästan varje säsong ändå. Tycker inte heller att de borde "skapa" fler idol-stjärnor eftersom det inte verkar finnas plats . Det blir endå så att de flesta drar sig tillbaka eller blir b-kändisar som försöker hålla sitt kändisskap i liv genom att springa på så mkt mingel som möjligt och skämma ut sig i stjärnor på is.

frida

02 Oct 2009, 18:42

ja jag håller me, tycker mest uttagningen är kul :D Men jag tror agens har lanserats utomlands nu ;) Så om man vill bli stor kanske idol inte är det säkraste kortet :)

Olov

05 Oct 2009, 23:31

De är ju endå bara Agnes som har blivigt något efter idol, Marie suger ju fan

Anonym

06 Oct 2009, 13:59

Idol är verkligen ÖVERSKATTAT!


Kommentera här:
NAMN:
KOM IHÅG MIG?
MAILADRESS:
BLOGG:
 
bloglovin RSS Instagram