MUSIKÅRETS BÄSTA [DEL 2]


10. Florence & the Machine - Rabbit Heart (Raise it up). Hennes röst låter som Tori Amos. Det är en otroligt stor komplimang för att komma från mig, och här har ni den bästa låten utan tvekan.

9. Robyn - Dancing on my own. Det är något magiskt med den här låten. På samma sätt som det bokstavligt talat gör ont i hjärtat på mig känner jag en otrolig glädje och vill bara dansa tills någon tvingar mig att sluta. Det här är skitbra rent ut sagt.

8. Jonathan Johansson - Psalm noll noll. Om man ska vara riktigt petig så släpptes den här låten sent 2009,  men för mig symboliserar den vintern 2010. Det här är bland det vackraste jag hört inom svensk musik. Du som bar mig igenom, bär mig igen. Bär mig nu, och bär mig ända hem.

7. Daniel Adams-Ray - Svart. Bästa låten på skivan enligt mig. Går inte att sitta still, vill bara dansa, sjunga och framförallt leva. Riktigt jävla bra.

6. Kent - Team building. Jag bara letar efter ögonblick där inget annat kan tränga igenom. Kent kan det där med ordkombinationer och de kan det där med känslor. Överlägset bästa låten på En plats i solen.

5. Håkan Hellström - River en vacker dröm. Ett av sommarens främsta soundtrack helt klart. Den där låten som enbart var till för de som tagit sig till den redan historiska spelningen på Way out west. Den där låten som var för bra för att den skulle kunna stanna där. Den är inte ens ett år gammal än och jag har redan skapat en drös underbara minnen till den. Tack Håkan.

4. Familjen - Man ser det från månen. Jag verkar vara den enda som fastnat så otroligt starkt för den här låten. Det är inte alls som Familjen brukar låta, men det är obeskrivligt fint. Det här är något som jag kan lyssna på i timmar utan att lessna.

3. Oskar Linnros - Genom eld. Jag kan inte ens beskriva hur mycket den här betyder för mig. Här snackar vi en oslagbar känsla av oövervinnerlighet. Jag tror jag sätter punkt där.

2. Håkan Hellström - Du är snart där. Årets näst bästa låt, inte långt ifrån att stå som slutgiltig vinnare. En av Håkans kanske främsta mästerverk. Jag tror när vi går genom tiden att allt det bästa inte hänt än. Där har ni en av årets bästa textrader också. Underbart.

1. Oskar Linnros - Från och med du. Inte många som ramlade av stolen där va? Känns som jag varit ganska klar med min besatthet av den här låten. Men för i helvete vad den är bra! Trots de miljontals gånger den spelats i både radiokanaler och intron till TV-program har jag inte lessnat det minsta. Jag tycker fortfarande att den är det bästa som hänt svensk musik på flera år. Och jag tycker fortfarande att det här är bland det vackraste som någonsin skrivits: En tredjedel av den jag var går hem, för en är krossad, en är din. Det här är slutet på vår film. Från och med du. En solklar vinnare.

Här har ni plats 20-11. Klicka på bilderna för att lyssna.

27 kommentarer

marie

30 Dec 2010, 07:56

mera bra låtar! jag känner att jag måste ta en dag nu när jag är ledig och lyssna en massa på Håkan, har inte alls lyssnat mycket på honom men det är nog dax :) och jag älskar oxå från och med du, annat går ju inte!

nu är de sista dagen innan ledigheten. nedräkning :)

Ellinor

30 Dec 2010, 08:18

Håller med dig till stor del, men Kent har jag aldrig gillat faktiskt!

marie

30 Dec 2010, 08:52

ja jag känner ju att jag måste det. Men det går inte att ta en kvart här och där tycker jag när det gäller ny musik. då vill jag lyssna, lyssna och kolla texterna. tar tid sånt :)

japp, jag var på jobbet halv åtta idag. hade första telepassen kl 8 och då gäller det att vara i tid.

idag ska vi bli bjuden på lunch, fanns tydligen pengar kvar på enheten och de fryser inne om de inte används. bra för oss stackre som jobbar :)

marie

30 Dec 2010, 08:59

ja verkligen, gratis är ju dessutom gott :)

jag måste med på systemet idag, känns lite halvjobbigt men det måste göras.

sara

30 Dec 2010, 09:00

va kul att du minns bilden :D han e så förbaskat söt där :)

man längtar efter värme o sol just nu när man kollar tbx..



du lyssnar på nog nästan allt jag inte lyssnar på haha! Kent gillar jag dock :)

marie

30 Dec 2010, 09:43

ja det är ju nära och bra så det ska nog gå fint. jag får gå in när jag går hem. vad ska du göra i morogn?

marie

30 Dec 2010, 10:12

verkar vara en bra plan.

jag ska ut till en kompis och hennes man på middag, det blir lungt. Ett par till ska oxå vara med. Middag lite vin och umgänge helt enkelt.

marie

30 Dec 2010, 10:26

Inte riktigt men nästan. Blir inte nåt märkvärdigt. Svart klänning, strumpbyxor (ev mina silvertights) och lite juveler till det :) själv då?

marie

30 Dec 2010, 10:38

just ja, den skulle du ju ha. Kommer bli hur fint som helst! och orkar du locka håret så gör det, så fint.

din skratt guide

30 Dec 2010, 11:00

Hejsan, vill du ha de där extra goda skrattet om dagen ?

Kolla då in min blogg & skratta lite :)

Elvira

30 Dec 2010, 11:07

Ser fram emot att lyssna igenom alla dessa låtar! :)

Matilda

30 Dec 2010, 12:16

SSv: Ja jag tror nog det. Men jag har börjat kolla lite mot Nikon D5000 nu också. Den är ju lite billigare. Men jag ska nog gå till foto-affären på stan och prata lite med någon som jobbar med sånt där :)

Sandra

30 Dec 2010, 12:18

Hej!

Var med i vårna Nyårs design tävling!

Vinnaren får sin design i dag och tävlingen avslutas i dag!



Klicka på länken för att se hur du ska göra!



http://twinblogg.blogg.se/2010/december/tavling-pa-twinbloggbloggse.html#comment



LYCKA TILL!!!

Laura

30 Dec 2010, 13:31

Tack Anna att du fixar sånahär listor :) När jag får lite tid ska jag sätta mig ner och lyssna igenom de låtar jag inte känner till. Det är alltid roligt med lite nya musiktips. Annars också tack för att du skriver en så fin blogg, jag blir ofta inspirerad av estetiken i dina foton och annars :)

Lisa

30 Dec 2010, 13:56

mums musik!

marie

30 Dec 2010, 14:21

hoppas du får det lite lugnt på jobbet, här har de inte tagit ledigt iaf men nu är mina telefonpass över förutom den vanliga telen på backoffice som alltid måste vara öppen. men snart fika :)

LIENE

30 Dec 2010, 14:49

sv: Synd att jag inte ska någonstans bara:/ de vore verkligen perfekta för nyår.



Härligt inlägg!

marie

30 Dec 2010, 15:12

fattar inte vad det är med folk, kan de inte bara vara ledig och låta oss vara :)

marie

30 Dec 2010, 16:06

så nu har jag jobbat klart för i år!!

hoppas det går bra dina sista timmar idag, har du bestämt dig om morgondagen.

Stefan

30 Dec 2010, 16:47

Nästan all musik där var ju bra! ;)

pelle

30 Dec 2010, 16:57

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH! Florence, florence, floooooooorence!



[orgasm]

Liuza

30 Dec 2010, 18:00

gillar den sista :) den är riktigt bra!



sv: haha har samma problem, men har på mig de i alla fall haha

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

30 Dec 2010, 18:46

robyn är ju helt ok..och vissa kentlåtar..men den där oscar linnros förstår jag mig verkligen inte på..hellström verkar hyvens som person men hans "musik" tycker jag inte är bra..nån stans..



;)

Kalle

30 Dec 2010, 19:35

blev en finfin lista det där! va en del nya för mig på topp 20 :)

älskar sånt här!

Åsa

30 Dec 2010, 20:05

Jag håller helt med om vinnaren där, galet bra. Tack för listan! :)

Rosita

30 Dec 2010, 21:06

Även om jag visste vem vinnaren var så blev jag besviken, haha. Sen lyssnade jag på låten och ja, den är fanimej så sjukt bra. Det enda som är synd att den är så sönderspelad, men ja ändå bra!



Grym lista återigen.

Angelica

01 Jan 2011, 22:22

kent <3


Kommentera här:
NAMN:
KOM IHÅG MIG?
MAILADRESS:
BLOGG:
 
bloglovin RSS Instagram