PART 1 - PARC GÜELL.


I lördags besteg vi berg (bokstavligt talat) för att ta oss till Barcelonas kanske vackraste plats. Parc Güell. Dock var det inte en så stor kraftansträngning som det kanske låter som. Nej, i Spanien kör de tydligen med rulltrappor utomhus. En jäkla massa branta rulltrappor på raken = hej svindel, men det gick fint. Och det var så värt det för att mötas av en magnifik utsikt.

Helt galet vackert, och då var vi inte ens framme vid själva kärnan av parken. Den där platsen som Gaudí designat i början av 1900-talet på sitt typiska sagolika sätt. Allt ser ut som det är hämtat ur Alice i Underlandet eller något liknande. Gaudí verkar för övrigt vara Barcelonas lilla älskling, han har designat det mesta värt att se.

Hela parken är full av försäljare som alla säljer samma saker - souvenirer av mosaik, solfjädrar och örhängen. Två för 5€, så nu är jag några örhängen rikare.

Det går inte riktigt att beskriva den här platsen så att någon som aldrig varit där förstår. Det är som en sagovärld. En sagovärld som invaderats av turister med kameror runt halsen. Jag önskar lite att jag tog ännu fler foton än jag faktiskt gjorde, men jag blev liksom lite lamslagen.

Min semester tog förresten inte slut i och med att jag kom hem från Spanien. Idag och imorgon får jag faktiskt vara ledig också, och ikväll tänkte jag "fira" det med Oskar Linnros live på Trädgårdsföreningen. Jag undrar när han ska inse att han och jag är menade för varandra. Känns mest som en tidsfråga nu.

38 kommentarer

marie

30 Nov 2010, 10:41

vilka underbara bilder!!

Välkommen hem oxå :) Jag sitter och sliter på jobbet, det är deadline får bokslut 0430 idag så det väller in post, fax och mail.. mår äntligen bättre men rätt långt ifrån bra, vilken himla förkylning det här är.

antar att ni har haft en toppenresa!! skulle med vilja åka dit någongång.

Elvira

30 Nov 2010, 10:55

Härliga foton!

Melina

30 Nov 2010, 11:21

åh vad vackra foton,vill också besöka barca!

Sara

30 Nov 2010, 11:36

Underbara bilder! :)

marie

30 Nov 2010, 11:52

ja jag känner mig lite less. Det är ju som om det tar om hela tiden.

men snart kanske :)

det är bra om du visar bilder för oss som inte fick åka. skönt att vara lite ledig nu när du är hemma oxå.

Madeleine

30 Nov 2010, 11:54

Underbart fina bilder! Skulle oxå vilja åka dit nångång! Åh va kul å se Oskar Linnros igen!

marie

30 Nov 2010, 11:59

skönt, det känns som du har jobbat rätt mycket ett tag nu.

snart får jag lunch :) hungrig är.

Johanna

30 Nov 2010, 12:01

det där med rulltrappor är ju bra. fast när jag var där funkade inte en enda av dem så vi gick gå upp för alla trappor, inte så kul. men värt det :)

Karin

30 Nov 2010, 12:55

Så grymma bilder:) Ni verkar haft det bra!:))

Jossi

30 Nov 2010, 13:28

Läckert! :D

Liuza

30 Nov 2010, 13:57

breathtaking pics verkligen! gillar bild fem lite extra, o så tappa man hakan av tvåan :D



sv: nädå, inget tjat! vi vill se :) snackar för alla nu haha

Emma says style, love & rock and roll.

30 Nov 2010, 13:58

åååååh, nu blir jag tokavundsjuk och vill bara åka till barca!

Roxanne

30 Nov 2010, 14:06

Oh, jag älskar barcelona. Jag har tvingat mannen till att vi skall flytta dit. Han nekar inte ;-)



Jag mår bättre. dock sjuk igen, blä. Tar aldrig slut. Hur mår du?

Roxanne

30 Nov 2010, 14:12

Ja, jag har ju bara vart där en gång. Men det är något som verkligen lockar en. Och dina bilder är ju så fantastiskt vackra så man blir ju ännu mera pepp :-D



Hur varmt var det därborta?

Elin

30 Nov 2010, 14:16

Jag var också där i somras. Fast vi tog taxi dit :P fast jag hann inte gå upp på den högsta punkten. eller.. de andra orkade inte.



Det tyckte jag också att det var i början men sen vande jag mig och nu är det riktigt skönt :D

Melina

30 Nov 2010, 14:17

svar:förstår det,fortfarande chokad att de har rulltrappor utomhus också haha :) coolt ju! bra shopping?

Sanne

30 Nov 2010, 14:28

galet härliga bilder!! :)

Roxanne

30 Nov 2010, 14:40

Oh, härligt. Varmare än sverige iaf. Nu när det är minus 12-15 grader, BRR!!! :-(

Fani

30 Nov 2010, 14:41

eller hur :D

det ser jag ;) ser jättehärligt ut och verkligen jättefina bilder :)

haha, gillar sista stycket om oskar lindros :D hoppas du får en rolig kväll!

puss

Angelica

30 Nov 2010, 14:53

haha underbart det där med oskar! haha

gillar bilderna!

Angelica

30 Nov 2010, 15:06

sv: Tack! Ja, älskar Johnossi! :)



det kan jag inte säga helt nej till nä hehe

Meg

30 Nov 2010, 15:25

Gah, så vackert!!

Cindy

30 Nov 2010, 16:20

superfin blogg med roliga inlägg! ((: kul att få inspiration till min barcelonaresa med klassen

natalia

30 Nov 2010, 16:21

du är hemma!! kul! det måste ha varit underbart, vilka vackra bilder måste jag säga, har själv varit där flera gånger men har nästan hunnit glömma bort hur vackert det är.



haha jaa om du var på wow 2009(vilket jag har för mig att du var) så spelade de där iaf, så det är kanske där du har sett dem?;)

glöm för all del inte bort att du har sett linnros nu då:)

ebba

30 Nov 2010, 16:46

Är så avundsjuk! Mycket fina bilder!

Ingrid

30 Nov 2010, 17:10

wow vilka vackra och fräcka bilder!!!

Caroline

30 Nov 2010, 17:23

Åh. Grymma bilder. Ja som sett sagolandet i vekrlighetn tyckte bilderna var genialiska. Tummen upp!



Ville inte störa igår. såg ut som om ni var fullt upptagna...haha... Dessutom skulle ja till bussen. Hejar nästa gång ;)

Lisa

30 Nov 2010, 22:34

vackert!

Åsa

30 Nov 2010, 23:29

Underbara bilder! Barcelona är verkligen så fint, och Gaudiparken är fantastisk. Och gud vad sugen jag blir på att åka ut och resa!

josephine

30 Nov 2010, 23:43

jaha gör det? ja jo kanske, jag gillar när det är rätt simpelt iofs. vilken snygga bilder verkligen! gilla gilla. jag vill också tillbaka till spanien!

pelle

01 Dec 2010, 13:26

WOW! Det ser verkligen, verkligen ut som ett vykort eller något. Finfina bilder också, de är finare nu än förut, när du hade det där filtret på. Även om de bilderna också var fina :)

Blogg ägaren Sigrid

01 Dec 2010, 15:55

Fina Barcelona!

Lilla Fröken

01 Dec 2010, 22:01

Helt underbart. Nu blir jag bara ännu mer sugen på att åka dit! Vilka färggranna bilder. Jag tyckte mycket om faten.

Lotta

01 Dec 2010, 22:23

åh! fina bilder! ser jättehärligt ut!

sara

02 Dec 2010, 08:25

åh jag missade dessa fotona! fiiina. ser superhärligt ut! åh vad jag skulle vilja resa

Josefin B

02 Dec 2010, 16:47

Åh vad vackra bilder! Vilka utsikter. :) Och första bilden var jätteball!

sanna

02 Dec 2010, 18:00

så fint!

anne

07 Dec 2010, 19:02

Så vackra foton du lagt upp från Barcelona-de påverkar min lust att åka dit till att bli ett måste! :)



Har du läst Carlos Ruiz Zafón?


Kommentera här:
NAMN:
KOM IHÅG MIG?
MAILADRESS:
BLOGG:
 
bloglovin RSS Instagram