30 SONGS [PT 1]
Herregud vad den här listan har jag gett mig beslutsångest. Jag älskar ju musik, men att endast välja ut en låt per punkt var lättare sagt än gjort. Men jag fick i alla fall fram ett resultat till slut. Klicka på bilderna för att lyssna.
Kent - 747. Frågan är om det egentligen finns någon mer hjärtskärande låt än den här. Den där tvekan om historien faktiskt handlar om en flygkrasch eller otroligt stark kärlek är lika vacker varenda gång. Jag tror det kallas tvetydighet. Jag tror det kallas Jocke Berg.
Takida - Curly Sue. Jag vet inte om det är för det faktum att de försöker se ut som värsta hårdrockarna eller för det faktum att varenda radiostation, affär, pub osv körde den på repeat under ett års tid. Jag tål den bara inte.
The Hidden Cameras - Death of a tune. Vet inte riktigt vad det är, men blir riktigt lycklig varenda gång jag hör den här. Spelar ingen roll hur nedstämd jag är innan. Ren glädje helt enkelt.
Winnerbäck - Timglas. Det måste komma något bra ur allt, det måste växa något under alla listor, alla bingon, alla tävlingar, alla steg tillbaka. Den här blev min räddning under en tuff period för många år sedan. Kan fortfarande inte lyssna på den utan att börja gråta.
Goo Goo Dolls - Here is gone. Han som betydde allt för x antal år sedan. Han som rev mina murar för att sedan bygga upp dem högre än någonsin. Inte för att jag gillar låten utan för att den var hans favorit.
Manu Chao - Mr Bobby. Plötsligt kastas jag tillbaka till juli 2002, fem tjejer på äventyr i Europa, billigt spanskt lådvin, ödsliga tågperronger, dimmiga dagar på Roskildefestivalen och nätter under stjärnorna i Monaco. Jävlar i mig vilken sommar det var!
Fredrik Kempe - Vincero. Okej, låten är ganska pissig egentligen, men det var den enda låt som fungerade i stereon i sportbilen vi åkte omkring i efter att precis ha tagit studenten. Allt var liksom bara ren och skär lycka då.
Snook - Mr Cool. Det här är sagan om coolaste katten i det långa landet falukorv. Ja jag kan fortsätta, vilken tid på dygnet som helst. Bra som fan är den också.
Arctic Monkeys - Flourescent Adolescent. Ja vem kan inte dansa till den här? Jag kan inte sitta still, det är fysiskt omöjligt.
Slumpmässigt vald låt av Norah Jones. Jag är ledsen, men jag tål inte hennes röst. Blir sömning och börjar gäspa efter bara någon sekund. Sjukt bra dock om man ska upp tidigt men inte är ett dugg sugen på att sova. Perfekt.
Kent - 747. Frågan är om det egentligen finns någon mer hjärtskärande låt än den här. Den där tvekan om historien faktiskt handlar om en flygkrasch eller otroligt stark kärlek är lika vacker varenda gång. Jag tror det kallas tvetydighet. Jag tror det kallas Jocke Berg.
Takida - Curly Sue. Jag vet inte om det är för det faktum att de försöker se ut som värsta hårdrockarna eller för det faktum att varenda radiostation, affär, pub osv körde den på repeat under ett års tid. Jag tål den bara inte.
The Hidden Cameras - Death of a tune. Vet inte riktigt vad det är, men blir riktigt lycklig varenda gång jag hör den här. Spelar ingen roll hur nedstämd jag är innan. Ren glädje helt enkelt.
Winnerbäck - Timglas. Det måste komma något bra ur allt, det måste växa något under alla listor, alla bingon, alla tävlingar, alla steg tillbaka. Den här blev min räddning under en tuff period för många år sedan. Kan fortfarande inte lyssna på den utan att börja gråta.
Goo Goo Dolls - Here is gone. Han som betydde allt för x antal år sedan. Han som rev mina murar för att sedan bygga upp dem högre än någonsin. Inte för att jag gillar låten utan för att den var hans favorit.
Manu Chao - Mr Bobby. Plötsligt kastas jag tillbaka till juli 2002, fem tjejer på äventyr i Europa, billigt spanskt lådvin, ödsliga tågperronger, dimmiga dagar på Roskildefestivalen och nätter under stjärnorna i Monaco. Jävlar i mig vilken sommar det var!
Fredrik Kempe - Vincero. Okej, låten är ganska pissig egentligen, men det var den enda låt som fungerade i stereon i sportbilen vi åkte omkring i efter att precis ha tagit studenten. Allt var liksom bara ren och skär lycka då.
Snook - Mr Cool. Det här är sagan om coolaste katten i det långa landet falukorv. Ja jag kan fortsätta, vilken tid på dygnet som helst. Bra som fan är den också.
Arctic Monkeys - Flourescent Adolescent. Ja vem kan inte dansa till den här? Jag kan inte sitta still, det är fysiskt omöjligt.
Slumpmässigt vald låt av Norah Jones. Jag är ledsen, men jag tål inte hennes röst. Blir sömning och börjar gäspa efter bara någon sekund. Sjukt bra dock om man ska upp tidigt men inte är ett dugg sugen på att sova. Perfekt.
22 kommentarer
Liuza
25 Mar 2011, 22:08
mr cool är så rolig att sjunga med till :) kan dock inte alla ord, brukar fylla i lite random ord istället haha
stefan
25 Mar 2011, 22:11
Shit, jag kan tänka mig att det där inte var det lättaste att få ihop. Men bra jobbat :D
Victoria
25 Mar 2011, 22:32
Gillar designen på din blogg! Sjukt snygg! :D
Sofia
25 Mar 2011, 22:51
Vad lyxigt att ha musik man vet att man somnar till! Avis!
stefan
25 Mar 2011, 22:52
Absolut så ska man göra någonting dagligen men detta är ändå ett sätt att försöka visa att det går att skapa förändring om alla hjälps åt. Jag tycker det kan funka som en tydlig markering på nått sätt.
anna
26 Mar 2011, 07:54
riktigt bra lista! :) men kan inte hålla med dig om takida, jag gillar dem! finns mycket värre låtar tycker jag :p
Jonna
26 Mar 2011, 09:01
oh va kul att läsa!
Marcus Å
26 Mar 2011, 09:42
Kul inlägg att läsa!
Elvira
26 Mar 2011, 10:20
Kul lista! Ska nog ta och klura på den sen (när jag har gjort de där andra två listorna jag håller på med...).
natalia
26 Mar 2011, 10:52
anna!! vilken underbar lista! så vackert, så vackert.:)
Sara
26 Mar 2011, 10:58
Kul lista :)
Petra
26 Mar 2011, 11:06
Vilken rolig lista!! :)
Angelica
26 Mar 2011, 11:59
åh gud så fint! älskar listan men ballt hur du gjorde den! fina låt val där med :)
sv: Ja det var det!
Liuza
26 Mar 2011, 12:19
dags att uppdatera med något fint collage kanske? :)
sv: yes den är ny :D haha ut och köp, den är från hm :)
sarah
26 Mar 2011, 12:52
sv; hehe jo, det är typ det. men det blir spännande för att det är i en annan miljö :)
och bra musiksmak har du!
Martin
26 Mar 2011, 14:13
Säga vad man vill om Kent men 747 är fan epic i ordets rätta bemärkelse :)
Hej
ida
26 Mar 2011, 15:05
annapanna, jag saknar dig!!
ps. håkan var så jävla innerligt hjärtskärande underbar igår. magiskt är inte ens förnamnet.
marie
26 Mar 2011, 15:26
kul lista! jag tål inte helle norah jones, men jag somnar inte utan blir irriterad för jag tycker den skär i mig. just nu lyssnar jag på älskade oskar, blir man aldrig less på :)
Madde
26 Mar 2011, 15:40
Åh vilken kul lista!
pelle
26 Mar 2011, 18:22
Rolig lista! Och Snook, jag minns när "Mister Cool" kom, jag tyckte den var skittöntig (eller den är det). Inte anade man att de där två skulle bli svincreddiga sen ;P
Rosita
26 Mar 2011, 22:13
Rolig läsning! Svåraste var ju ändå första.. mest svår i alla fall!
Ida we
27 Mar 2011, 14:27
Grym lista, får man spara för att själv få göra den nångång? :)