HAPPY HUNGER GAMES!


Nu har jag sett den - Hunger Games. Äntligen. Vet inte när jag längtade så mycket efter något sist, och vet ni vad, det var två fantastiska timmar. Det är alltid lite nervöst när man ska se en historia man verkligen älskar och kan in i minsta detalj i filmad version. Och framförallt att se den tolkad ur någon annans ögon. Själva castingen har jag haft god tid att vänja mig vid, och jag som var skeptisk till Jennifer Lawrence som Katniss får nog äta upp mina ord. Hon gjorde rollen precis som jag önskade. Resten av karaktärerna var riktigt bra de också (med några extremt små undantag).

Det jag var mest orolig för var vilka storys de skulle välja att lyfta fram som viktiga, och framförallt var jag orolig att de skulle göra hela kärlekshistorian till det nya triangeldramat á la Twilight. Så blev det inte, och tack för det. Har dock en känsla av att det blir mer av det i del två. Hela filmen var väldigt snygg, vassa dialoger och starka skådespelarinsatser. Den ångest jag kände i boken kände jag även i filmen. Däremot hade jag velat sätta en 15-årsgräns och därmed höja råheten lite. Lite mer utdragna fighter för att verkligen få fram vilket helvete de är fast i. Sedan är det svårt att få fram allt som snurrar runt i Katniss huvud inne på arenan, vilket är en av de sakerna jag verkligen älskar i böckerna, men de sköter det ändå godkänt.

För att sammanfatta: Se filmen, men läs boken först. För även om filmen är riktigt bra så är alltid boken bättre.

20 kommentarer

Sofia

23 Mar 2012, 21:08

Spännande. Hoppas vi ska se den nästa vecka. :)



SV: Tack! Jag är så lättad så det finns inte. Helt underbart! :)

film & serier blogg

23 Mar 2012, 21:38

sv; jaha, men bra är låten ändå :)



Den här filmen ska jag se så fort jag har tid, verkar ju vara hur bra som helst !

Carro - http://four.blogg.se/

24 Mar 2012, 01:03

Önskar dig en grym start på helgen! :D

madelein - mamma till sex, tillgångar; Autism - ADHD

24 Mar 2012, 08:18

Åh vad nyfiken jag blev. Vad handlar den om i stora drag?

sara

24 Mar 2012, 08:47

inte läst boken o inte sett filmen..



ja prova o gör den pizzan, smarrigt :)

amanda

24 Mar 2012, 10:00

Ha en grym helg! :)

Ewe

24 Mar 2012, 10:18

kul att höra att du gillade filmen, nu ser jag fram emot att se den ännu mer :D



sv; har inte så mycket erfarenhet av hur en riktigt bra kamera ska vara, men är mycket nöjd med J1:an hittills :]

precis, battle royale. det är i princip samma historia, så hunger games känns som en amerikansk motsvarighet till den.

Bodypalace

24 Mar 2012, 10:19

Det är ju en väldigt samhällskritisk film, men som sagt kanske inget man låter sina 11 åringar gå och titta sälva på

malin

24 Mar 2012, 10:28

lät ju riktigt bra :)

Rebecka Berg

24 Mar 2012, 10:35

Funderar på att kika på den! Är den värd att se? (:

Anna T

24 Mar 2012, 12:49

Najs :D kanske ska ta och se den då! Har inte riktigt fått något uppfattning om den förutom att den är efterlängtad!



sv: Ja det var en riktigt härlig fredag ^^

matilda

24 Mar 2012, 14:57

Woaaah. Ville int läsa din typ av recension, men kunde int låta bli. Fail från min sida, haha. Har alltså inte sett än, det var egentligen planerat att se smygpremiären men p.g.a. sjukdom så försköts det till lördag. Så ikväll smäller det för min del! :))



sv. tack så mycket för grattandet ;D

Anonym

24 Mar 2012, 15:55

Hihi, okej :)

pelle

24 Mar 2012, 15:59

Indeed grym. Även om ingen slår böckerna. Och jag håller med, den skulle ha varit lite råare. Är det stört att man tycker så? ;P

Alexa

24 Mar 2012, 17:06

Jag är jättenyfiken på den filmen, den verkar jättebra! Men som du säger, böcker är ju alltid bättre, så ska nog försöka läsa den också:)

anna

24 Mar 2012, 19:19

åh vad jag längtar tills jag ska se den!

Malin Aurora

25 Mar 2012, 03:28

Åh vill se!

Petra

25 Mar 2012, 19:10

vi har oxå sett filmen men vi tyckte den va sådär! Nu höll vi dock på att dö av värmeslag i biosalongen och ville bara UT i 2 1/2 timme så det kan ju ha påverkat en del! :P

Ida

29 Mar 2012, 22:58

Läsa boken först... okej, då kommer jag få vänta ett bra tag. Well, challnenge accepted!

Elvira

30 Mar 2012, 17:26

Gillade verkligen filmen. Längtar dock tills jag kan se den hemma, utan att behöva höra fnissande tonårstjejer i bakgrunden. Haha!


Kommentera här:
NAMN:
KOM IHÅG MIG?
MAILADRESS:
BLOGG:
 
bloglovin RSS Instagram