THE GIRL WITH THE DRAGON TATTOO.


Tillbringade min fredagskväll i biosalongen framför Finchers version av Män som hatar kvinnor - The girl with the dragon tattoo. Ska börja med att säga att jag älskar de här böckerna (framförallt tvåan och trean) och den svenska versionen infriade mina förväntningar ganska bra. Den amerikanska tolkningen var också bra, men om jag fick bestämma hade jag gjort en mix av båda. De aspekter jag saknade i Män som hatar kvinnor fanns istället med i The girl with the dragon tattoo och tvärtom. Frustrerande egentligen. Jag gillade verkligen hur Finchers version kändes mörkare och mer allvarlig på något sätt. Den gav mig de där ilningarna längs ryggraden som jag gång på gång fick när jag läste boken. Älskar även fotot som är magiskt stundtals. Däremot gillar jag den svenska tolkningen av Lisbeth Salander bättre. Noomi gör henne mer svår och mörk än Rooney Mara. Sedan går det inte att blunda för det faktum att Daniel Craig & co knappt kan uttala sina namn och att flertalet av karaktärerna har en märklig brytning. Men ja, om ni gillar böckerna och de svenska tolkningarna så tycker jag absolut att ni ska ge den här en chans också.

Nu ska jag bege mig till kontoret för några timmar övertid. Sedan blir det raka vägen hem för fotboll följt av middag och film. Vad har ni för lördagsplaner?

16 kommentarer

Barnens Hjältar

14 Jan 2012, 09:48

när jag hörde recensionen på TV4 så klagade de just på namnen med dialekt och sånt. Att de plagierat scener rakt av typ.

Jag älskar dock Daniel Craig så jag kanske ser den ändå :-)

ida

14 Jan 2012, 09:52

Så du skulle säga att den är värd att se? Jag har varken läst böckerna eller sett svenska filmen (känns som jag är den enda svensk som missat dom)



sv. precis innan mig alltså :) Jag kommer hem den 19 Mars och sen åker jag till London 25 Mars

emma härnqvist

14 Jan 2012, 10:31

måste ta och se den snart jag med. jag älskar verkligen böckerna.. och de svenska filmerna är otroligt bra. är lite rädd för att jag kommer att känna "jaha" när jag sett denna film eftersom det mer eller mindre är en återspegling av det "svenska orginalet".



dagen idag kommer att bli rolig, ska på disney on ice med min lilla kusin.

Felicia

14 Jan 2012, 11:29

Svar: Jo, du skulle noga orka Core! =) Det är verkligen ett toppen pass!

Meg

14 Jan 2012, 11:52

Haha, det är så kul när amerikaner/engelsmän ska uttala sina "svenska" namn i filmer!

Anna T

14 Jan 2012, 11:59

sv: Jag gillade också Finchers version men jag har faktiskt aldrig sett de svenska filmerna och inte läst böckerna heller, så jag kanske gillar de svenska filmerna mycket bättre.



Här blir det nog en väldigt lugn lördag, hade saker jag kunnat hitta på om jag orkat ta mig till Stockholm :P

Felicia

14 Jan 2012, 12:10

Jag har inte sett den ännu, men kanske ska göra det :O haha



Ta det lugnt på jobbet, och för mig händer inte så mycket denna lördag, rita lite, plugga och ta det lugnt :)



SV: ja, heiheie



puss

jennifer

14 Jan 2012, 13:02

ohhhh! den filmen vill jag se nu nu!



hej föressten! hoppas du haft en underbar jul och nyår :) Och att du hade de helt fantastiskt i Thailand! Underbara bilder därifrån :)

Rosita

14 Jan 2012, 13:18

Har inte läst böckerna men såg filmerna när de kom ut på bio, så får väl kanske se denna också då. :)

Natalia

14 Jan 2012, 14:47

ja min korridor håller mig hel här i lund. det är riktigt fint:)



jag har inte sett filmen än, men jag läste en debattartikel angående lisbeth salanaders roll. http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/sa-objektifieras-lisbeth-salander-i-nya-filmen.



grymt tråkigt att det ska vara så!

Sara

14 Jan 2012, 17:33

Haha ja fy vad jag störde mig på när de skulle uttala namnen och städer m.m.!

chris

14 Jan 2012, 19:18

känner inte att jag har några höga förväntning på den filmen faktiskt, men gillar den svenska :)

Ida

14 Jan 2012, 21:29

Damn, måste verkligen ta och se den där!

Sofia

15 Jan 2012, 22:02

Jag håller med om det där med uttalen och mixen av svenska och engelska. Kände att om dom skulle göra en engelsk version av det, så kan dom väl göra det fullt ut. Var många svenska skådespelare som knappt kunde engelska. Jag köpte det inte riktigt. Men jag gillade filmen i det stora hela. :)

pelle

17 Jan 2012, 20:04

Alltså jag pallar fan inte mer Män som hatar kvinnor. Utan att för den skull mena något dåligt. Men jag får nog hyra filmen när den kommer ut, vill inte gå på bio för en film som man kan hela ploten på, utan och innan.


Kommentera här:
NAMN:
KOM IHÅG MIG?
MAILADRESS:
BLOGG:
 
bloglovin RSS Instagram