Världen förtjänar inte dig.


Jag var sjutton år. Var mitt i en bubbla fylld av småstadsångest och den där jävla tonårs-panikkänslan av att aldrig vilja växa upp. Känslan av en stad som drog ner en till botten av ån. Min syster hade flytt till Göteborg några år tidigare och jag minns otroligt starkt hur hon ringde mig en eftermiddag för att förklara att den där taniga killen med de mörka hårlockarna längst bak i föreläsningssalen plötsligt trodde han skulle bli något. De läste etnologi tillsammans. Jag minns hur allt liksom stannade till första gången jag såg videon. Hur jag på ett nästan skrämmande sätt kände hur enkelt det var att relatera till orden, musiken, känslan. Känslan av att något nytt var på gång. Det var då, den där eftermiddagen för ganska exakt tio år sedan, som hela min musikvärld vändes ut och in. Sommaren efter stod jag i publikhavet på Hultsfredsfestivalen och såg en ung (och relativt påtänd) Håkan Hellström sjunka ihop på sina bara knän i samma sekund som tjugotusen röster tog i allt vad de orkade. Så ramlade jag omkull igen. Hur han inte på något sätt kunde förstå att varenda själ var där för hans skull. Jag minns hur jag sju år senare gick igenom en otäckt destruktiv period efter slutet på ett förhållande och hur För sent för Edelweiss blev mitt mantra. Jag minns hur jag sakta men säkert kände livet komma tillbaka under alla korridorsfester med Tro och tvivel i högtalarna. Jag tror man kan kalla det här en hyllning, men jag tror omöjligen ni kan förstå hur mycket Håkan har präglat mig och min personlighet. Hur han finns bland alla mina minnen, bland mina kärlekshistorier och bland alla sömnlösa nätter. Hur han gång på gång plockat upp mig från marken och fått mig på fötter igen. Jag tror jag behåller den känslan för mig själv för jag kan omöjligen beskriva den i ord så ni förstår. Om två veckor släpps hans sjätte studioalbum Två steg från Paradise och jag är nog mer nervös och förväntansfull än ett litet barn på julafton.

29 kommentarer

Kalle

05 Oct 2010, 00:02

Ska bli fint att se, det är dock lite konstigt hur hans livsbakgrund ändras inför varje album, lite spel för galleriet. Tycker nya låtarna hittils har växt och lovar gott, men saknar elgitarrarna hos HH! Klubbland-remixen är grym!

Lojs

05 Oct 2010, 00:14

När du skriver såhär så skriver du som en gud!

Kalle

05 Oct 2010, 01:20

hm känns som historiena om samma sak ändras, men jag vet inte, kanske det vinklas annat bara för at hålla inresset vid liv? att göra det intressant varje gång liksom.. även om det är samma historia på ett annat sätt liksom.

Lisa

05 Oct 2010, 01:31

så himla fint och håkan är bäst!

Caroline

05 Oct 2010, 07:40

Jättefint skrivet. Man känner något när man läser den. Men en tanke slog mig; har din syster o han gått i samma klass?

marie

05 Oct 2010, 08:01

ja den var mycket mysig! måste fundera ett tag till och eventuellet köpa mig en jag oxå.



sara

05 Oct 2010, 08:38

coolt o verkligen gilla någons musik så där mkt :) jag lyssnar knappt på vad texter handlar om!

Marcus Å

05 Oct 2010, 09:23

Det blir väldigt intressant att höra hans nya album sen. Han är helt enkelt grymt bra!



Hur är läget med dig annars då?

Elvira

05 Oct 2010, 09:45

vilken väldigt fint och bra skrivet inlägg! jag älskar att läsa om andras förhållanden till vissa artister/band och hur deras musik har påverkat dem. det är lustigt hur en människa kan rädda en utan att man för den skull känner honom/henne.

Karin

05 Oct 2010, 10:17

detsamma Anna:)

Åsa

05 Oct 2010, 10:24

Otroligt snyggt inlägg. Och jag tror jag vet hur det känns, på något sätt.

Lena

05 Oct 2010, 12:08

åååh, så himla fin beskrivning. och jag håller med, om känslan och allting. har du sett videon till river en vacker dröm, den är underbar!



och tack ska du ha, jag är ju skitsnygg där. haha!

förresten, nu ska jag komma igång och blogga på riktigt igen. så det så.

marie

05 Oct 2010, 12:15

ja jag måste nog det. älskade verkligen färgerna i den.

japp på jobbet, är dock innen i en formsvacka och har svårt att fokusera och få nåt gjort.

TRÄNING BY IDA BJÖRCK

05 Oct 2010, 13:45

åh håkan min gud! din kärlek till honom är nog mycket mer starkare än min, men hans texter är ju ren poesi och jag kommer inte på en enda i världen som kan skriva som honom

Angelica

05 Oct 2010, 13:58

otroligt fint skrivet! Dock lyssnar jag inte särskilt på håkan, men fick verkligen känslan med vad du menar. jätte fint :)

Josefine

05 Oct 2010, 14:50

Hej där :)

Sara

05 Oct 2010, 14:56

Jag håller med dig! Håkan är så underbar, har bara sett han live en gång men det var grymt!!!!

Väntar också på skivan:D

Sofia

05 Oct 2010, 14:57

Måste vara en magisk känsla att få se fram så enormt inför något :)

SV: Jaa men de får gå ändå ;)

Madeleine

05 Oct 2010, 18:25

Otroligt fint skrivet! Ser fram emot hans kommande album! :)

Hanna

05 Oct 2010, 18:26

Vilken fin och "naken" bild på Honom (med stort H)!

- Therese -

05 Oct 2010, 18:50

Riktigt härligt inlägg :)

Rosita

05 Oct 2010, 22:12

Åh vad du skriver bra Anna!

Du tog upp mycket av det där jag själv känner, som är så typiskt då man är sjutton och åh. Håkan, han betyder så otroligt mycket.



Sv: Tack så mycket :)

Och ja, jag tror nog att jag säljer det fortfarande, hehe.

felicia

05 Oct 2010, 23:25

är hans bok bra!?

pelle

06 Oct 2010, 17:18

...



PeAn :)

new york

07 Oct 2010, 22:32

gud vad jag känner igen mig!

fina håkan

matilda

09 Oct 2010, 00:13

känner också igen mig.

finaste finaste håkan!!!!!!!!!!!!!11111111

sara

12 Oct 2010, 12:37

ohh. underbart skrivit om håkan!

ms bluesky

12 Oct 2010, 16:45

Åhhh...vad fint!

Nu är inte Håkan min favorit precis, men underbart med någon som älskar musik lika mycket som mig.. När man bara är nere och det känns som om man bär hela världen själv, så kommer den där speciella låten, och så är det som om man är två om att bära världen och det är inte riktigt lika tungt längre..

<3

Julia

12 Oct 2010, 17:34

Känner igen mig, usch jag rös verkligen när jag läste detta, så otroligt vackert skrivet!


Kommentera här:
NAMN:
KOM IHÅG MIG?
MAILADRESS:
BLOGG:
 
bloglovin RSS Instagram