[ÅRETS BÄSTA LÅTAR] PT 2.

Här har ni sista delen i min årslista. Plats 1-10, självklart med inbördes ordning.

10. Bright Eyes - Shell Games. (Lyssna här) Äntligen kom det nytt från Bright Eyes och jag är inte det minsta missnöjd. Låter lite som det gjorde på hans första skivor, kanske därför jag fullkomligt älskar den.

9. Erik Hassle - Stains. (Lyssna här) Hela hans Mariefred Sessions är bland årets allra bästa och den här är så galet vacker. Kolla bara på texten: You said that you would wait, you blew my mind away. We had eternity to waste.

8. Civil Wars - Poison & Wine. (Lyssna här) Det här är på riktigt bland det vackraste jag någonsin hört. Det är så sorgset, känslosamt och hjärtskärande på en och samma gång. Det är inte långt ifrån Damien Rice-klass, och det säger inte lite för att komma från mig.

7. Patrick Wolf - Time of my life. (Lyssna här) En otroligt stark tolkning av ett hårt break-up. Om att pussla ihop sina skärvor, resa sig och gå vidare på egen hand. Vissa meningar känns direkt hämtade från min dagbok.

6. Jonathan Johansson - Ingenting Stort. (Lyssna här) Jonathan är 2011 för mig. Hans skiva har präglat hela min tillvaro och den här låten är näst bäst på skivan. Jag förstår inte hur han gör, men bra som fan är det.

5. Coldplay - Every Teardrop is a Waterfall. (Lyssna här) En skapligt efterlängtad "comeback" av ett av mina absoluta favoritband och de gjorde mig inte direkt besviken. Det här är bland det bästa Coldplay gjort. Det är så mycket lycka i låten att jag bara vill dansa hela natten och aldrig stå still.

4. Erik Hassle - Stay Away. (Lyssna här) Den här har satt otroligt djupa spår i mig. Kan inte riktigt beskriva med ord hur jag föll handlöst redan vid första lyssningen. Tror bara jag slår knut på mig själv om jag försöker förklara så vi lämnar det där. Lyssna själva så får ni höra.

3. Florence & the Machine - Shake it Out. (Lyssna här) Det här gjorde min höst lite lättare. Gick igenom en tuff period och det här gav mig både styrka och hopp. Budskapet är vackert och precis så jag önskar att jag levde mitt liv. Musikaliskt är det även magiskt och det ger mig rysningar vid varje lyssning. It's hard to dance with a devil on your face så shake him off.

2. Adele - Someone Like You. (Lyssna här) Herre min gud vad det här är vackert. Börjar nästan gråta varje gång jag hör den. Behöver nog inte säga mer. Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead.

1. Jonathan Johansson - Stockholm. (Lyssna här) Det var inget svårt val att placera den här som bästa låten under 2011. Redan vid första lyssningen kände jag något jag inte känt på länge inom musiken. Jonathan lyckas fånga mina känslor i ord och han uttrycker sig så fint att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Man måste bära sin sorg i armarna. Man måste härma de som orkat, de som fortsätter ändå. Ingen annan skulle förstå och ingen annan skulle gå en meter för mig, jag behöver dig.

Tack Jonathan för att du skapat magi och gjort min höst lite lättare. Hela skivan Klagomuren är det bästa som gjorts på väldigt väldigt länge i musik-Sverige.

(Plats 20-11 kan ni se här)

39 kommentarer

Matilda

29 Dec 2011, 22:13

Grymt bra musiksmak har du!

Liuza

29 Dec 2011, 22:18

someone like you tyckte jag om jättemycket, riktigt fin låt!



sv: jo jag med, men man blir ju lite orolig för mother earth (och jag är inte ens sådär förtjust i miljöfrågor haha!)

moa

29 Dec 2011, 22:21

Så klockrent! Fantastiska låtar allihop. Tror att jag snor idén och gör ett liknande inlägg, hoppas det är okej! :D

Katarina

30 Dec 2011, 00:35

Svar igen: Ah såklart, det tänkte jag inte på! :)



Och ja, "Shake it Out" är verkligen så sjukt bra! Den och "Leave My Body" är mina favoriter från albumet.

Anonym

30 Dec 2011, 08:40

ja jag är nöjd med både objektiv och kamerahus än så länge :) dock är det ju mörkt typ när jag går hemifrån o kommer hem så inte hunnit testa så mkt. är det d5100 du oxå har?

Johanna

30 Dec 2011, 09:41

sv: ja och erik hassle är ju jättebra han med!

Sadia

30 Dec 2011, 11:12

stockholm är riktigt bra!

Mari

30 Dec 2011, 11:30

=) Grym musiklista. Helt klart kalasbra musik.



Fin blogg har du också =)

Liuza

30 Dec 2011, 12:21

sv: har märkt de, gillar de jättemycket :D

felicia-

30 Dec 2011, 12:27

erik hassle är ju så bra!



tack så mycket

Fani

30 Dec 2011, 13:24

tack så mkt! :)

håller verkligen med angående every teardrop is a waterfall, shake it out och someone like you. det är lätt några utav mina favoriter från året också :D



puss!

rebecca

30 Dec 2011, 13:45

klicka in på min blogg

jag har en tävling där jag lottar ut en stilren design! :)

kanske du har turen?

chris

30 Dec 2011, 13:53

en hel del bra låtar på den här listan :)

anno

30 Dec 2011, 14:35

Fin blogg :)

cindy's ▲

30 Dec 2011, 14:50

Hej! :)



Sugen på ett par Jeffrey Campbell skor till ett minipris(60% nedsatt pris)?! Just nu erbjuder Members.com grymma rabatter på JC-skor & andra snygga grejer. Bli inbjuden och få 50 kr att handla för direkt.



Lämna bara din mail i detta inlägget så skickar jag en ivite:

http://cindyvuong.blogg.se/2011/december/60-rabatt-pa-jeffrey-campbell-skor-2.html#comment



Kram

Cindy / http://cindyvuong.blogg.se

Caroline

30 Dec 2011, 15:48

Jo, med hungerspelen går det lite halvskakigt. Skulle få de två efterföljarna av brorsan. Han sa att böckerna inte hann fram i tid till julafton. I själva verket råkade han avslöja sig själv den 25:de genom att säga att han hade beställt dom just då...den 25:de...hahaha.. Så jag tar tag i dom när jag kommer hem från Norrland igen :P

Mathilda

30 Dec 2011, 16:30

Sv: Tack så hemskt mycket! :)

Jonna

30 Dec 2011, 16:32

Vilken klockren musiksmak du har, håller helt med dig:) älskar att läsa om dina härliga låttips!:)

anna

30 Dec 2011, 17:49

erik hassle, adele och coldplay är fantastiska! :)

Hedvig

30 Dec 2011, 18:54

sv:ja verkligen,ska bli spännande att använda den sen=)gillade florence-låten så otroligt mkt när den kom!

caroline

30 Dec 2011, 19:25

Så kul att läsa allt, verkligen :)

Pernilla

30 Dec 2011, 21:12

det här har ingenting med din låtlista att göra (även fast den också var väldigt intressant att läsa, speciellt som jag själv satt och funderade idag på vilka låtar som är 2011 för mig och inte kom på en enda. eller jo, jag kom på massor trodde jag men insåg sen att alla var från 2010. det här året har gått för fort!) men, nu till huvudsaken:



jag stod på pocketshop och skulle köpa böcker till min hemresa över jul, så såg jag Hungerspelen-böckerna och mindes hur varmt du talat om dem så jag köpte de två första och nu är jag fast! köpte ju inte den tredje så den har jag kvar, men vad man blev indragen! så, tack för tipset :)

Rosita

30 Dec 2011, 23:26

Fan vad jag gillar din lista! Håller med om många och de jag inte gör det om, de har jag aldrig hört så har lite att lyssna på! :)

Hade jag gjort en sån här lista så hade min etta varit densamma, så underbart bra låt.

darya

30 Dec 2011, 23:28

ÅH JONATHAN

Sofia

31 Dec 2011, 13:36

Kul! Bra låt på första plats. :)



Gott Nytt År!

SOFIA [GASPEDAL.BLOGG.SE]

31 Dec 2011, 16:35

gillade också framför allt florence + the machines shake it out i år!

Angelica

01 Jan 2012, 14:53

kan inget annat än att hålla med!

David

01 Jan 2012, 18:31

Coldplays Paradise är bättre än Every Teardrop is a Waterfall tycker jag. Men den finns inte på Spotify än. :(



Men på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=1G4isv_Fylg&ob=av2e

:)

Nathalie

01 Jan 2012, 20:20

- Haha, du tänker så. Men vad tur du inte gav han "nobben" ändå!;)

Art By Tina - Konst & Fashion

02 Jan 2012, 13:22

Vi har verkligen väldigt olika musiksmak - kände typ inte igen en endaste av dom här artisterna. Kan möjligtvis vara för att jag helt skippar att lyssna på radio. Sedan 12-års åldern har jag varit fast i 70-80-tals rock - och det har fortfarande inte lämnat min värld. Jag trivs bra där.

NATALIE

02 Jan 2012, 14:10

god fortsättning Anna! :D

keela

02 Jan 2012, 15:53

Jag åker ner till ao nang nu 10/1, om du hinner skrapa ihop en massa tips så gör gärna det, ALLT mottages :D:D:D

Maria - mamma till Liam ☆

02 Jan 2012, 16:28

vad roligt att få veta! samtidigt som man får lite låttips :)

Astrid

02 Jan 2012, 17:21

Jättefin blogg! :D

Hur gör du för att få en annan text i dina inlägg? :)

Bea

02 Jan 2012, 22:43

Detta är så grymt bra ju! Älskar allihop :)

Karin - tjofftjoff

03 Jan 2012, 01:12

Riktigt bra lista du gjort, läst igenom båda delarna och det var passande då jag faktiskt efterlyst lite musiktips! :D grymt bra!

Kalle

03 Jan 2012, 14:59

när man spanar på 2012 set lovande ut... oj oj så bra skivsläpp det kommer

Matilda

04 Jan 2012, 12:39

Älskar Adele!


Kommentera här:
NAMN:
KOM IHÅG MIG?
MAILADRESS:
BLOGG:
 
bloglovin RSS Instagram